Ознаке

Estetičari i filozofi veoma dobro poznaju vezu pojmova : mašta, imaginacija, stvaralaštvo, novo, originalno. U nekim epohama se insistiralo na samosvojnosti , buntovništvu, osobenosti, kreativnosti umetnika. Ali bilo je i tu mnogo pomodnosti i kopiranja ponašanja nekih velikih umetnika od strane manje obdarenih.Buntovništvo i originalnost su se više iskazivali u ponašanju nego u delu samom. Početkom 20 veka pojam originalnost i pojam novo u umetnosti dobijaju sve veći značaj.
Kao bitan problem autora izuzetno originalnih , sklonih novom neki estetičari navode problem komunikabilnosti samog umetničkog dela.
Umetničko delo može biti novo i originalno ali u okviru i granicama komunikabilnosti. Tu se nadovezuje kompletan problem recepcije umetničkog dela od strane ne samo kritike, već i publike.Problem komunikabilnosti je i značajan argument ( stereotipnih ) kritičara koji mogu ukazivati pojedinim umetnicima da delo mora da bude shvaćeno i prihvaćeno od strane pre svega kritike pa i publike.

Tačno je i da su mnogi filozofi ukazivali na to da se može biti originalan i pisati i stvarati besmislice( Kant).Dakle originalnost je samo jedna od osobina najdarovitijih umetnika, nije jedina osobina a nije ni dovoljna.
Originalnost je uvek dopunjena egzemplarnošću.Originalnost poimamo u smislu nepredvidljivosti.
Egzemplarnost podrazumeva da delo velikog umetnika ima egzemplarnu vredost, može biti mera za estetski sud ali nije uputstvo za nekog sledećeg umetnika- stvaraoca.
Umetničko delo se ne posmatra i ne poima kao uzor epigonisanja već kao nasleđe.

Ipak jedan zaključak se nameće bez obzira na vladajuće mišljenje u nekoj epohi o pitanju novog i inovacijama.- pravi i veliki umetnici intuitivno snagom svog dara idu nekim svojim putevima. Pravi primer za to su Leonardo da Vinči i Mikelanđelo.Leonardo je stalno istraživao i sledio svoj impuls ka novom u slikarstvu. Mikelanđelo je bio toliko originalan da mu je kardinal Riario otkupio falsifikovano umetničko delo Amora iako je otkrio da nije original. Mikelanđelo i kao falsifikator( zbog novca ) nije uspeo da sakrije svoju originalnost.Mnogi drugi veliki slikari su učili i preuzimali od Leonarda i Mikelanđela. ( Rafael recimo ).

PROBLEM ORIGINALNOSTI I NOVOG U UMETNOSTI /Sanda RISTIĆ-STOJANOVIĆ.

Advertisements